Wednesday 26 March 2014

Nasi Ambeng

Gambar>pu3.sg
Gambar>resepirasa92.blogspot.com
       NASI AMBENG  

Nasi Ambeng ialah nasi wangi terdiri daripada nasi putih disediakan dengan kari ayam atau ayam yang dimasak dengan kicap, sayur-sayuran, mi goreng, ada ikan masin, daging kelapa goreng, dan sebagainya. Ia adalah masakan orang Jawa popular, terutama dalam setiap masyarakat Jawa-Melayu di negeri-negeri Malaysia Selangor dan Johor dan juga di Jawa, Indonesia. Ia    dihidangkan semasa perayaan dan dihidangkan di dalam dulang dan dinikmati bersama-sama dalam dulang oleh empat lima orang.

                                             

                                                          SEJARAH NASI AMBENG
Gambar>sg.entertainment.yahoo.com

Sejarah Nasi Ambeng bermula apabila masyarakat Jawa yang berasal daripada Tanah Jawa Indonesia berhijrah kepada Tanah Melayu Malaysia sekitar tahun 1890-1900 yang kini telah menjadi warga Malaysia. Nasi Ambeng merupakan makanan tradisional masyarakat Jawa semasa mengadakan kenduri majlis perkhawinan, kelahiran, doa selamat dan sebagainya.

Nasi ambeng adalah hidangan yang disajikan dalam selamatan sebagai sebagai lambang keberuntungan. Nasi dimakan beramai-ramai oleh empat hingga lima orang dewasa. Nasi dimakan dengan memakai dengan tangan telanjang, tanpa sudu dan garpu. Penyajian nasi ambeng mengandung permohonan agar semua pihak yang turut serta dikurniai banyak rezeki.


Oleh: Sarah Adlina & Hamizah Ismail

Sumber informasi dari Wikipedia

No comments:

Post a Comment